fredag 8. februar 2013

Hvit pizza med salat og spekeskinke

Hvit pizza gir fin variasjon til pizza med tomatsaus, og er like godt :-)

Til en pizza:


Deigen:

1/2 pk ( gjær
1,5 dl vann
3,5 dl hvetemel
1/2 ts salt
3 ss olje

Smuldre gjæren i bakebollen, tilsett vannet, og rør til gjæren er oppløst. Tilsett olje, salt og det meste av melet. Kna deigen sammen. La deigen heve til dobbel størrelse. Kjevle den så ut til en pizzabunn i ønsket fasong. Fyll pizzaen, og stek den ved minst 225 grader til bunnen er gylden, og osten har smeltet, og begynner å få farge.

Hvit saus

0,5 dl creme fraiche
2-3 ts tørkede urter (timian, oregano, basilikum)
1 fedd hvitløk - revet/finhakket
1 ts sitronsaft

Rør sammen sausen, og bre den utover den utkjevlede pizzabunnen.

Til fyll brukte jeg også:
1/2 løk - finhakket
1 vårløk i ringer
2-3 sjampinjong i tynne skiver
1 kule mozzarellaost

Dette fordelte jeg over sausen.

Etter steking la jeg på:
  • Litt salat, ruccola eller babyleafblanding ( en neve)
  • revet spekeskinke (ca 4-5 skiver)
På toppen strødde jeg litt revet parmesanost.
 


Kos dekk!

2 kommentarer:

  1. Her er det Pizza i kveld :-)

    ...og min favoritt er akkurat hvit pizza...

    Ha en fin helg :-)

    SvarSlett