søndag 13. januar 2013

Hummer med hvitløksmør og hjemmelaget majones


Noen ganger føler jeg behov for å lage noe ekstra godt. I dag ble det hummer. Rett og slett fordi det var tilbud på canadisk hummer i fiskedisken....

Jeg brukte:

  • 1 hummer
  • ca 50 gram smør
  • 1 fedd hvitløk
  • en liten neve sitrontimian

  1. Del hummeren i to på langs. Fjern paven, som sitter øverst i skallet.
  2. Legg halvdelene i ildfast form.
  3. Bland smøret med 1 finhakket hviløksfedd.
  4. Fordel smøret i hummerhalvdelene, og strø over hakket timian.
  5. Stekes i ovn, 200 grader, ca 10 min.

Serveres med hjemmelaget majones og gjerne godt brød.

Hjemmelaget majones:

  • 2 eggplommer
  • 1 knivsodd salt
  • 1 1/2 dl nøytral olje
  • 1/2 ts hvitvinseddik
  • evt et par ss vann

Rør eggeplommene tykke med saltet. ønsker du å ha i et hakket hvitløksfedd, eller litt sennep, gjør du det nå. Jeg bruker ballongvispen på stavmikseren min, og synes at det fungerer utmerket.

Drypp dråper av oljen i eggeblandingen, mens du rører godt. Etterhvert har du i en tynn stråle olje. Ha i eddik og evt litt kaldt vann til slutt. (hvis du ønsker det.) Majonesen kan smakes til som du ønsker .

Husk at det er viktig at alle ingrediensene har romtemperatur. Da skiller det seg ikke så lett!

Kos dekk!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar