søndag 13. januar 2013

Opp-ned tomatterte





Inspirert av et matblad, og ikke minst av ei kokebok jeg kjøpte i London, fikk jeg lyst til å lage ei opp-ned tomatterte i dag. Det er søndag, derfor måtte jeg oppsøke byens eneste søndagsåpne butikk for å kjøpe flere tomater. Fant samtidig ut at de ikke hadde butterdeig, men bestemte meg for at da fikk jeg heller lage den selv :-) For jeg hadde virkelig bestemt meg for å lage tomatterte :-)



Nok til 2 (som forrett)

  • 2 plater ferdig butterdeig (eller tilsvarende mengde hjemmelaget :-))
  • ca 20-25 små tomater eller 4-5 store
  • 2 ss kapers
  • noen nåler rosmarin
  • et par kvister timian
  • salt
  • pepper
  • rapsolje
  • god olivenolje
  • høvlet parmesan

  1. Del tomatene i to. Dersom du har store tomater, skjærer du dem i skiver.
  2. Hell litt rapsolje i ei ildfast form, og legg i tomatene med snittflata opp.
  3. Strø på litt salt og pepper
  4. Fordel kapers og urter.
  5. Kjevle ut butterdeigslokket, prikk det med en gaffel, og legg det over tomatene. Brett godt ned langs kantene.
  6. Stekes ved 225 grader ca 20-25 min
  7. Vend tomatterta forsiktig over på et fat.
  8. Ringle over litt god olivenolje
  9. Strø over høvlet parmesan og litt hakket timian.



Kos dekk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar