søndag 13. januar 2013

Noen småretter

I kveld ble det noen småretter. Jeg laget fylt paprika, blomkålkrem med sprøstekt fenalår og mango , og en fårefilet og stekte båtpoteter. I tillegg laget jeg en salat.

Ikke så mange bilder, for det glemte jeg faktisk :-)



Blomkålkrem med sprøstekt fenalår og mango


Til 3 personer brukte jeg:

  • fenalår i tynne skiver
  • 1/2 mango i tynne skiver
  • 1 lite blomkålhode
  • 1 fedd hvitløk
  • ca 1 dl fløte
  • 1 ss smør
  • litt salt

  1. Legg fenalårskivene på bakepapir, og stek dem i stekeovn ca 200 grader i 8 min. Pass på at de ikke brenner seg. Avkjøl.
  2. Del blomkålen i buketter, og kok dem sammen med hvitløksfeddet til blomkålen er mør. Sil av vannet. Mos den med en stavmikser. Tilsett smør og fløte. Gi det et oppkok, og smak til med litt salt.
  3. Skjær opp mangoen.
  4. Anrett på tallerken eller fat: Blomkålkrem i bunnen, mango og fenalår oppå.



Fylt paprika


  • 3 paprikaer- jeg brukte snackpaprika.
  • 400 gram kjøttdeig
  • 1 ts salt
  • pepper
  • 1 hvitløksfedd - revet
  • 1/2 chili - finhakket
  • 1 ss potetmel
  • 1 egg
  • 1 dl fløte

  1. Rør kjøttdeigen seig med saltet. Rør inn fløte, egg, potetmel og krydder. Rør deigen jevn.
  2. Del paprikaene i to på lags. Fjern frø og stilk. Fyll kjøttfarsen i paprikahalvdelene, og plasser dem i ildfast form. Stekes ved 200 grader, ca 20 min.

Salat med mango, rødløk og bringebær


  • 2 never babyleafsalat
  • 1/2 mango i biter
  • 1/2 rødløk - finhakket
  • 1-2 never bringebær

Dressing:


  • 1 ss bringebæreddik
  • 1 ss olje

Bland sammen salaten og dressingen.



Kos dekk!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar