søndag 13. januar 2013

Pizzaverksted

I dag har jeg laget pizza. Det oppleves litt som et pizzaverksted, for jeg har prøvd meg fram med litt forskjellige typer.

Jeg laget rikelig med deig. Nok til 3 pizzaer:

  • 50 gram gjær
  • 4 1/2 dl vann
  • 1/2 dl nøytral olje
  • 1 ts salt
  • 10,5 dl hvetemel

Løs opp gjæren i vannet (37 grader varmt), tilsett olje. salt og mel . Bland godt sammen. La deigen heve på et lunt sted til den blir dobbelt så stor. Gjerne under plast. Deigen kjevles ut, ønsket fyll legges på. Stekes i god, varm ovn 275 grader ca 10 min.

Fyll og topping. Det var dette jeg eksperimenterte med i dag. Jeg laget en hvit saus,basert på rømme, og en vanlig tomatsaus.

Hvit saus:


  • 1/2 dl rømme
  • 1 ss hakkede friske urter. Jeg brukte oregano, timian og rød basilikum.
  • 1 fedd hvitløk - revet
  • salt og pepper

Tomatsaus-Dette blir en stor porsjon. Jeg pleier å fryse resten.


  • 2 rødløk finhakket
  • 2 hvitløksfedd (revet)
  • 2 bokser hakkede tomater
  • 2 ss soltørkede tomater
  • 1/2 ts tørket rosmarin
  • 1 ts tørket oregano
  • 1/2 ts tørket timian
  • 1 dl vann
  • 1/2 dl rødvin
  • 2 laurbærblad

  1. Surr finhakket løk i litt olje til den blir blank. Tilsett hvitløken.
  2. Tilsett rødvinen. La det koke opp.
  3. Ha i tomater, krydder og vann.
  4. La sausen koke minst en halv time.
  5. Kjør sausen jevn med en stavmikser.
  6. Klar til bruk!



Hvit pizza:


Fylles med hvit saus, 1 mozzarellaost i biter, og en liten bit blåmuggost som smuldres over. Stekes. Toppes med Parmaskinke, ruccolasalat, pinjekjerner og parmesan ost i små flak.

Rød pizza:


Fylles med tomatsaus, mozzarellaost, friske tomater i skiver, sjampinjong eller annen sopp i skiver. Dryss over hakkede,friske krydderurter. Stekes. Toppes med Parmaskinke, ruccolasalat, pinjekjerner og svarte oliven.

Pizzasnurrer:


Resten av deigen kjevles til et rektangel. Fylles med tomatsaus, revet ost og kokt skinke. rulles sammen, skjæres i skiver som legges på stekebrett, dryss over revet ost og friske urter. Stekes ca 10 min, til de er gyldne. Fine å ha i fryseren:-)



Kos dekk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar