søndag 13. januar 2013

Brasiert lårtunge av elg med tomat-og rødvinssaus

Hva skal en finne på med lårtunge? Gryterett? ......Langsteking?...... Pålegg?......... Brasiering!

Jeg hadde 2 små lårtunger (av elgkalv). De brunet jeg i ei jerngryte. Så tok jeg dem opp, og la dem til side, mens jeg surret en grovhakket løk og et par gulrøtter i skiver, i det samme fettet. Jeg la så kjøttstykkene tilbake i gryta, oppå grønnsakene. Så tilsatte jeg 2 bokset hermetiske tomater (hakkede), 5 hvitløksfedd (1/2 hvitløk),1 kanelstang (ja, kanel), 1 ts tørket timian, 2 laurbærblad, salt og pepper, samt 2 dl rødvin. Jeg satte så gryta i ovnen på 150 grader, og lot den stå der i 3-4 timer.

Og resultatet? Veldig mørt og godt kjøtt. Godt krydret!

Skjær kjøttet i skiver, og ha det tilbake i gryta. Fjern kanelstanga og laurbærbladene.

Jeg serverte med hjemmelaget potetstappe.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar