søndag 13. januar 2013

Chow-chow a la Kaba

Denne gryteretten har jeg vokst opp med. Jeg har brukt den mye selv også, opp gjennom årene., og vender stadig tilbake...

Da jeg var ung og nyetablert brukte jeg mye skinkesteik og middagspølser som basis, avhengig av hva jeg hadde råd til. De gangene jeg laget den til mange, ble det ofte mye pølse... Jeg har laget den med lever, og med ulike typer kjøtt. Og alt funker! Mor laget ofte denne retten når vi skulle på hytta, men ellers også.

I dag bruker jeg nok finere kjøtt enn før, men er ikke så sikker på at smaken hever seg noe. særlig.

Oppskriftens navn er Chow-chov ala Kaba. Restaurant Kaba var en restaurant i Oslo, med en populær jazzscene. Den eksisterte fra 30- tallet til litt utpå 70-tallet. Jeg presenterer her originaloppskriften, som jeg har fått av mor. Jeg lager dette så ofte at jeg lager det litt " i blinde" men jeg har alltid med de viktigste tingene.

Chow-chow ala Kaba


150 gram oksefilet

150 gram svinefilet

150 gram kalvefilet

- eller du kan bruke bare svinekjøtt (bruk det du har, eller det som er på tilbud. Det blir godt uansett!)

150 gram bacon, eller røkt pølse.

1/2 liter kremfløte

1 liten løk

1 bs tomatpure ( Jeg bruker 1 boks hakket tomat- Det passer helt fint!)

1 ss paprikapulver

1/2 ts karri

1 ts sennep

salt/pepper

vann til å koke ut panna

Ris

Dessuten: Sydfrukter, salat, syltet ingefær, oliven, mandler e.l. Jeg pleier å tilsette en boks ananas. Med juice og alt.



Alt kjøtt skjæres i biter 1x5 cm strimler. Brunes lett i smør. Jeg pleier å ha karri og paprika i smøret, bare pass på at det ikke blir brent. Når kjøttet er nesten brunet, tilsettes løken, så resten av krydderet og tomatene,og ananas. Kok ut panna med litt vann, og ha det i gryta.

Kremfløten has i. Kjøttet kokes til det er mørt. Jeg tilsetter en boks ananas i biter helt til slutt.Med juice og alt. Det gir flott syrebalanse!Risen skylles godt og kokes. Den skal så varmes i en kjele med litt smør, og fylles i randform, og hvelves på fat. (Det er sjelden jeg gidder det...)

Chow- chowen fylles i risranden. Rundt pyntes det med salatblader fylt med sydfrukter (kan has i gryta), mandler e.l.

Til retten passer det godt å drikken en rosèvin. øl. eller en tynn brandy soda - eller hva du vil, egentlig... (Men det står slik i den gamle oppskrifta)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar