søndag 13. januar 2013

Noen tapasretter igjen...

I dag har været vært skikkelig grått og trist! Da gjør det seg med noen gode smaker til middag! :-) Oppskriftene er nok til 2 personer, eller til 1 med litt rester til neste dag...

Kalvebiff med klementin- og rosmarinsjy:


  • 1 kalvebiff av ønsket størrelse og kvalitet. Min var på 150 gram.
  • salt og pepper
  • 1 klementin
  • 1 kvist rosmarin
  • 1 fedd hvitløk
  • 1/2 dl vann
  • 1 ts smør

Krydre biffen med salt og pepper, og brun den i litt olje i ei stekepanne. Legg den over i ildfast form, og stek den ferdig ca 10-15 min. ca 200 grader

Kok ut panna med litt vann og saft fra 1 klementin. La det koke inn til halv mengde. Tilsett 1 ts smør, og hell det over biffen før du setter den i stekeovnen.

Dadler med blåmuggost og bacon


  • 4 dadler
  • 1 små biter blåmuggost
  • 4 halve skiver bacon

Snitt opp dadlene. Ta ut steinene, og fyll med blåmuggost. Surr bacon rundt. og legg i ildfast form. Stekes ca 10-15 min. ca 200 grader.

Scampi med hviløk og chili


  • 10 scampi
  • 1/4 chili - hakkes fint
  • 2 fedd hvitløk - hakkes fint.
  • 1/2 dl olje etter ønske. Jeg bruker rapsolje.

Rens scampiene. Legg dem i ildfast form. Bland inn chili og hvitløk. Hell på olje. Bak i ovn 200 grader ca 10 min.

Ovnsstekte potetskiver


  • 6 små mandelpoteter - i skiver
  • 1 fedd hvitløk
  • salt og pepper
  • ca 1 ss smør

Legg potetene i ei lita, ildfast form (smurt). Stikk skiver av hvitløksfeddet innimellom. Strø på litt salt og pepper. Legg små smørklatter på toppen. jevnt fordelt. Stekes i ovn 25-30 min. 200 grader, til potetene er møre. .

Rosmarinbakte tomater


  • 12 cherrytomater
  • 1 kvist rosmarin
  • 2 hvitløksfedd uskrelte, hele.
  • 1/2 dl rapsolje

Legg cherrytomater, hvitløksfedd og rosmarin i ei ildfast form. Hell på olje. Bakes i ovn ca 10-15 minutter.

Ønsker du flere forslag på småretter? Klikk på småretter blant stikkordene på høyre side!



Kos dekk!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar