søndag 13. januar 2013

Tagliatelle med soppsaus og villsvinfilet



Villsvin er egentlig ikke hverdagsmat i mitt hode. Men jeg var i Sverige på lørdag, og der kjøpte jeg blant annet en liten bit ytrefilet av villsvin. Den hadde tint da jeg kom hjem, dermed måtte den spises en av de første dagene. Og det ble i dag :-) Kjøttet hadde ikke veldig utpreget viltsmak, var godt, og smaken lignet mest av alt på svinekjøtt... og du kan godt bruke det i denne retten i stedet for villsvin!

  • 1/2 pakke tagliatelle - fersk pasta. Nok til en.
  • 200 gram villsvinfilet
  • salt, pepper
  • timian

Kok pastaen etter anvisning på pakka.

Kjøttet krydres med salt, pepper og timian. Brunes i panne, og stekes ferdig i stekeovnen, 200 grader, ca 10 min.

Soppsaus:


  • 1/2 rødløk (eller annen løk)- finhakkes
  • 1 neve kantareller - finhakkes
  • 1 neve knuste, tørkede traktkantareller
  • 1 ss smør
  • 3 dl fløte
  • 1 ss fersk timian
  • litt kalvefond
  • evt. litt vann

Smelt smør i en kasserolle. Tilsett kantareller og løk, og la det surre til løken blir blank. Tilsett traktkantareller, timian og fløte. Kok opp, og la det koke litt inn . Smak til med kalvefond, og juster evt. med litt vann.

Bland tagliatelle og saus. Skjær kjøttet i skiver, og legg dem på toppen ved servering. Noen stekte cherrytomater smaker godt til. Dryss over timian.

Kos dekk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar