søndag 13. januar 2013

Stekt kveite med kremet spinat og paprika

I dag er det ett år siden jeg skrev det første matblogginnlegget mitt. Det første innlegget handlet om pizza. Siden har det blitt mange innlegg. 147 så langt, for å være helt nøyaktig. Jeg regner med at det blir flere! Nytt er at bloggen i løpet av den siste uka har fått Facebookside. Besøk meg gjerne der også.:-)

Det var tilbud på all fersk fisk, og en del grønnsaker som passer til fisk, på butikken i dag. I fiskedisken falt derfor valget på kveite. Et fiskeslag jeg ikke bruker så ofte.

Til denne fiskeretten brukte jeg til 1 person:

Fisken:

  • 1 skive kveite (se an størrelsen på skiva...)ca 200 gram pleier å være passe.
  • 1 ss hel, svart pepper
  • 1/2 ss hel rosèpepper
  • salt
  • en skvis sitron

Start med å riste pepperkornene i tørr stekepanne til de begynner å poppe litt. Avjøl dem litt, og støt dem grovt i en morter. Hell så pepperet over på en asjett. (Ideen til dette fikk jeg fra Trines Matblogg. )

Strø salt på fisken. Vend den så i pepper. Brun fisken i litt smør/olje på begge sider, og legg den så over i ei ildfast form. Etterstek på 200 grader, ca 15. min. Skvis over litt sitron når den er ferdig.

Kremet spinat og paprika.

  • 1 pose babyspinat - 65 gram
  • 1 rød paprika, eller tilsvarende mengde blandet paprika - Skjæres i terninger
  • 1 sjalottløk hakket
  • litt olje
  • 1 dl fløte
  • en liten neve hakket dill
  • salt
  • en skvis sitronsaft

Varm litt olje i ei panne. Stek paprika og løk til løken blir blank. Sett til side. Varm litt olje i en kjele, ha i spinaten, og la den falle sammen. Tilsett fløten og en neve hakket dill. La det koke litt inn. Ha i paprika/løkblandingen . Smak til med salt. Skvis over litt sitronsaft.

( Ved å gjøre det på denne måten beholder du sprøheten i paprikaen. Du kan selvfølgelig bruke samme kokekar til paprika og spinat, og la paprikaen koke med.)

Kokte poteter passer godt til.

Besøk gjerne "Ikke bare fugl og fisk" på Facebook også :-)

Kos dekk!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar