søndag 13. januar 2013

Ferskt kjøtt med løksaus - og suppe med kromme

Ferskt kjøtt og suppe er skikkelig vintermat! Det tar lang tid å lage, men så blir det godt også! Mitt tips er å lage alt ferdig en ettermiddag/kveld når du har tid, og varme det opp og spise det en annen dag ...

Ferskt kjøtt og suppe (Nok til 4):


  • 1,5 kg storfekjøtt med bein
    Jeg brukte litt høyrygg og litt bog
  • vann
  • 2 tssalt
  • pepper
  • 3 gulrøtter
  • 1/4 sellerirot
  • 1 stk persillerot
  • 1 stk purre
  • 1 løk
  • Noen skiver kålrot

Kjøttet kokes i helest mulige stykker.
Legg kjøttet i en passende stor kasserolle og fyll på med vann til det dekker kjøttet. Jeg pleier å ha oppi et par gulrøtter, en oppdelt løk, og gjerne noen persillestilker, for smaken sin del. Kok opp uten lokk og skum godt av. Dette er for å få en klar og fin kraft.
Dryss over salt og la kjøttet trekke under lokk, til det er mørt ca 2 timer.

Rens og del grønnsakene opp i
strimler/skiver og legg dem til side. Jeg pleier å strimle grønnsaker til suppe, og ha noen grønnsaker i større deler til kjøttet.

Smak suppen til med salt og pepper.

Jeg siler kraft til suppe, og koker den opp med grønnsaker i strimler. Resten av grønnsakene koker jeg for seg.
Ta av kraft til saus.

Løksaus:


  • 2 ss smør
  • 1 stk løk
  • 3 ss hvetemel
  • 5 dl kjøttkraft
  • salt

Rens og finhakk løken og la den surre seg blank i smør. Rør inn hvetemel og spe med varm kraft, litt om gangen. Rør godt mellom hver speeing.
Kok opp og la sausen koke 8-10 min.
Smak til med salt.Jeg siler sausen, for den yngere garde spiser ikke løk. Jeg serverer den avsilte løken ved siden av i stedet. Godt det også.

Jeg pleier ikke å lage sausen sursøt, men hvis du ønsker det, kan du tilsette 1 ss eddik og 3 ss sukker.



Kromme (melboller)


  • 50 g smør
  • 1,25 dl melk
  • 1 stk egg
  • 1 ss sukker
  • 0,25 ts salt
  • 0,25 ts kardemomme
  • 200 g hvetemel

Smelt smør, avkjøl litt. Tilsett melk, sammenpisket egg, sukker og krydder og
hvetemel. Rør til en tykk grøt(tilsett evt. mer hvetemel hvis den blir for klissete).
La røren svelle 10-15 min.
Form til boller i hånden med hjelp av en teskje dyppet i kaldt
vann. Legg bollene over i den varme suppen. Dypp skjeen i kaldt vann mellom hver
bolle.
La bollene trekke i suppa i 5-10 min., avhengig av størrelse.
Server kromme i suppa eller ved siden av kjøtt og løksaus.

Server suppe med grønnsaker og kromme (melboller) først i måltidet. Neste
omgang server kjøtt delt i skiver med grønnsaker, kokte poteter og løksaus.

Kos dekk!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar