søndag 13. januar 2013

Orientalsk and - hot og godt.

I dag har jeg prøvd å lage and med orientalske smaker. Det er tydelig at jeg har gjort noe riktig, for dattera mi sa at det minnet henne om Thailand... Og det uten at hun visste hva jeg hadde tenkt på :-). Inspirasjonen kom fra et kombinert reise- og matprogram på TV, en sen kveld.

Til 3 pers brukte jeg:


  • 2 andebryst
  • 3/4 hvitløk, eller en halv, eller en hel... skrelte fedd
  • ca 5 cm ingefær i tynne skiver
  • 5 dl appelsinjuice
  • 1 chilli
  • 2 sitrongress
  • 3 stjerneanis
  • 2 ss fiskesaus
  • 1 ss honning
  • ca 1 dl kokosmelk
  • 2 vårløk
  • 1/4 paprika
  • maizennajevning (jeg bruker det gode gamle maizennamelet+ vann)



Rut opp skinnsiden på andebrystene, og brun dem i varm , tørr panne, først med skinnsida ned. Ta vare på fettet (til senere bruk. Det er suverent å steke poteter i, f. eks.) Legg kjøttet over i en kasserolle. Tilsett rikelig med hvitløksfedd og ingefær i tynne skiver. Fyll på med appelsinjuice. Tilsett også stjerneanis, chilli, fiskesaus, honning og sitrongress. Sitrongresset skal bankes og deles opp. Kok opp, og la det trekke ca 15 min.

Ta opp kjøttet, og sil krafta. Tilsett kokosmelk. Jevn sausen med jevning av Maizennamel og vann. Kok opp, og la det koke et par minutter. Tilsett hakket vårløk og paprika.

Server med ris.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar