søndag 13. januar 2013

Gratinerte kamskjell med Jarlsbergost og asparges

Det har vært lite kreativ matlaging, og lite blogging den siste uka. Men i helga ble det litt tid igjen, heldigvis. Jeg har hatt besøk av min søster, som også er glad i mat, og sammen laget vi gratinerte kamskjell, samt kalvebiff med foie gras, kantarellfylte sjampinjonger, gorgonzolafylte cherrytomater med "kræsja poteter" til. Biffen blogger jeg senere, men her kommer i hvertfall kamskjellene.

Gratinerte kamskjell til 2

  • 2 ferske kamskjell
  • 1/2 rødløk
  • 1/4 chili- uten frø
  • 1 fedd hvitløk
  • 1 skvett hvitvin
  • 1 skvett fløte
  • 1 eggeplomme
  • 1 ss hakket persille
  • salt
  • Litt Jarlsbergost - vi brukte rett og slett ei halv skive ferdiggskåret Jarlsberg, på hvert skjell.
  • 6 aspargestopper



Åpne kamskjellene, og rens dem. Jeg bruker den oransje delen også... Legg skjellmaten tilbake i det buede skjellet, som du først har vasket godt.

Finhakk grønnsakene, og fres dem i litt smør. tilsett en skvett hvitvin, og så en skvett fløte. Kok inn.

Ha i hakket persille.

Eggeplommen røres inn i det du tar kjelen av plata. Smak til med salt



Fordel blandingen over kamskjellene.Kok aspargesen i 2 min. avkjøl raskt.Legg på ost og asparges. Gratineres i ovnen.







Kos dekk! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar