søndag 13. januar 2013

Pai med kantareller,bacon og tomater

I går var jeg i skogen og fant en del kantareller. En del av dem har blitt fyll i en pai, mens resten havna i fryseren.

Jeg brukte:

  • 1 ferdig paideig - den kan du jo lage selv hvis du vil :-)
  • ca 2 dl forvellede kantareller - tilsvarer ca 0,5 liter ferske,tenker jeg.
  • 75 gram bacon
  • 1/2 rødløk
  • 2 vårløk
  • olje til steking
  • 4 egg
  • 3 dl melk
  • 2 never revet ost - jeg blandet halvparten i eggestanden, og strødde resten på toppen
  • 6 cherrytomater
  • ei klype salt

Smør paiforma, legg i deigen, og prikk den med en gaffel. Fjern overflødig deig.Legg et bakepapir oppå deigen, og ha i f. eks. tørkede erter eller bønner.Forstek paiskallet ca 15 min 200 grader. Fjern bakepapiret med erter/bønner.

Imens paiskallet steker, steker du soppen sammen med rødløk, vårløk og bacon. Fordel blandingen i paiskallet. Legg i tomatene.

Visp sammen egg og melk, og ha i ei klype salt. Rør inn halvparten av osten. Hell blandingen over fyllet i paiskallet strø resten av osten over.

Stekes i ovnen ca 40 min ved 170 grader.

Server med en salat ved siden av.

Kos dekk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar