søndag 13. januar 2013

Innbakt svinefilet m/løk- og baconstuing.

Innbakt svinefilet til middag i dag, i enden på ei fryktelig hektisk uke.

Jeg brukte (nok til 3):

  • 1 indrefilet av svin ca 600 gram
  • salt, pepper
  • 3 plater ferdig butterdeig (fra frysedisken)
  • 150 gram bacon i terninger (smårettbacon)
  • 1 rødløk
  • ca 1 1/2 dl fløte
  • 1 ts tomatpurè
  • 2 egg
  • 1/2 ts tørket timian

Jeg valgte å lage 3 innbakte filetbiter, i stedet for en stor, denne gangen.

Del fileten i 3 deler à ca 200 gram. Strø på salt og pepper.Brun filetene i olje eller smør i stekepanna.(Rundt det hele). Avkjøl dem.

Lag stuingen:

Finhakk løken. Fres løken i olje, i ei gryte, til den blir blank. Tilsett bacon. Deretter timian, fløte og tomatpurè.La det koke til fløten er litt innkokt. Ha i eggene, et om gangen.Rør godt, mens det tykner. Stuingen skal ikke koke etter at du har hatt i eggene.

Sett stekeovnen på 225 grader.

Kjevle ut butterdeigsplatene til dobbel størrelse. Pass på at det blir stort nok til å dekke fileten. Legg på stuing, deretter fileten, og mer stuing, Pass på at det er stuing rundt kjøttet på alle kanter. Brett deigen over fileten.Stryk litt vann på kantene for å feste sammen deigen. Pynt gjerne med rester av butterdeigen. Pensle med egg. (Det glemte jeg i dag, og det ble bra likevel. :-)) Stek dem til de får fin, gyldenbrun overflate.

Jeg serverte med poteter og stekt løk/paprika med persille.

Saus laget jeg av en rest av stuingen, tilsatt litt mer fløte.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar