søndag 13. januar 2013

Appelsinvafler

I dag fikk jeg lyst til å prøve meg på å lage appelsinvafler. Jeg laget rett og slett ei vanlig vaffelrøre, men byttet ut en del av melka med nypresset appelsinsaft. Dessuten tilsatte jeg revet skall av 1 appelsin, for mer smak.

Jeg brukte:

2 egg

ca 2 dl fløte (det som var igjen i kartongen)

ca 2 dl melk

revet skall og saft av 1 appelsin

ca 200 gr hvetemel

2 ss sukker

1 ts bakepulver

litt salt

1 skvett rapsolje eller smeltet smør



Visp sammen egg og fløte, tilsett vekselvis mel og melk. Tilsett appelsinsaft og revet skall, bakepulver og salt. Juster tykkelsen på røra med mel/melk.

La røra stå og svelle i minst et kvarter. Stekes i vaffeljern. Jeg fikk ca 10 vaffelplater.

Server med bringebær og rømme, eller med sukker. Det er også godt med litt revet sjokolade på. Gjerne sammen med rømme.

Kos dekk! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar