søndag 13. januar 2013

Andebryst med potetsymfoni, rødløkskompott og sellerimos.

Helgemiddager legges det ofte litt mer arbeid i , enn hverdagsmiddagene. Denne gangen ble det andebryst.

Til 3 personer

2 små andebryst - disse rutet jeg fettsida på, og la dem i varm panne med fettsida ned, til de var gyldne og fine. Deretter la jeg dem over i ei ildfast form, og satte dem til side. Fettet tok jeg vare på, for det skulle jeg steke poteter i.

Da det nærmet seg mattid, satte jeg andebrystene inn i stekeovnen, ved 200 grader.


Potetsymfoni


  • 1 søtpotet
  • 4 små blå kongo poteter
  • 8 mandelpoteter

Skrelles, skjæres i skiver og stekes i andefettet. Maldonsalt og pepper etter smak.



Rødløkkompott


  • 2 rødløk i tynne båter
  • smør eller olje til steking
  • 4 ss brunt sukker (ca)
  • 1 ts balsamicoeddik (ca)
  • 1 1/2 dl rødvin
  • 1 ss smør

Surr løken i olje/smør til den er blank. rør inn sukker og balsamico. Hell i rødvinen, og la det koke opp. Kokes på svak varme til rødvinen får en sirupsaktig konsistens. Tilsett 1 ss smør. (Kompotten fungerer greit som saus også.)

Sellerimos


  • 250 gr sellerirot
  • 2 mandelpoteter
  • 1 fedd hvitløk
  • 1 klatt smør ca 1 ss
  • 1 dl fløte
  • maldonsalt

Skrell poteter, selleri og hvitløk, og grovdel dem. Kokes til de er møre. Slå av vannet, mos dem. Rør inn smøret. Tilsett fløte. Smak til med salt.

Jeg laget rødvinssaus til også. Mest fordi junior ikke er så glad i løk.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar