søndag 13. januar 2013

Fruktkake til advent

Jeg pleier å bake fruktkake til adventstida. Det sies at slike kaker holder seg lenge, og blir bedre etter hvert... Det er jeg ikke helt enig i. Den smaker godt fersk, og holdbarheten er ikke så veldig lang, egentlig. Jeg synes den blir fort borte...

Den er fin å kose seg med i adventstida. Når jula kommer, er det likevel så mye annet godt.

Fruktkake


ca 750 gram hakket tørket frukt - Jeg bruker det jeg får tak i, f. eks rosiner, svisker, aprikoser, blåbær, tranebær, fiken,sukat, osv.

  • 225 g Bremykt
  • 2 dl sukker
  • 4 egg
  • 4 1/2 dl hvetemel
  • 1/2 ts salt
  • 1 ts bakepulver
  • 1 1/2 dl hasselnøtter
  • 1 dl kirsebærlikør eller 1/2 dl konjakk og 1/2 dl kirsebærsaft, eller annen likør. (I år brukte jeg lake fra en romtopf. Det fungerte også fint)
  • Bremykt og strøbrød til formen

Hakk all frukt som ikke kjøpes ferdig hakket (rosiner , blåbær, tranebær o.l. trenger ikke hakkes). Mål opp likøren e.l, og la frukten ligge i denne noen timer, gjerne til neste dag. Rør om med skje i blandingen noen ganger.

Sett ovnen på 150 grader. Smør og strø en form på ca 2 liter.

Rør Bremykt og sukker porøst, tilsett eggene, ett om gangen. Rør godt.

Bland mel, salt, bakepulver og nøtter. (Nøttene kan grovhakkes hvis du vil. Jeg pleier ikke det, for jeg synes de er så fine når jeg skjÆrer gjennom dem i kaka) Rør så mye av melblandingen inn i frukthakket, at det får et meldekke rundt seg. Det gjør at frukten ikke pakker seg sammen, og du unngår at den synker sammen mot bunnen av formen.

Bland frukten og resten av det tørre inn i eggeblandingen. Fyll formen til 7/8.

Stek ca 1 1/2 time, til kaka er tørr på prøvepinne. Avkjøl kaka i formen.

Pakkes i folie og plastpose. Kan fryses.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar