søndag 13. januar 2013

Noen tapasretter på en lørdagskveld

Jeg har vært på en konferanse den første delen av helga. Det hadde ikke noe med matlaging eller blogging å gjøre. Men, vi fikk jo servert mat... Og selv om den ikke er noe å blogge om, fikk jeg i hvertfall inspirasjon til å lage noe godt, da jeg kom hjem.

Jeg ønsket meg mat med mange, gode smaker, og endte opp med noen tapasretter. Det viste seg at jeg var alene hjemme, da jeg kom hjem, men det er virkelig ingen hindring for å kose seg med god mat!

Jeg endte opp med fylte kyllingbryst, kjøttboller, dadler i baconsvøp, tomatsalat, og en salat med avokado, rødløk og kikerter. Jeg prøvde å lage en tomatsaus til kjøttbollene, basert på pizzasausen min, men det ble mildt sagt helkræsj... Kjøttbollene var mye bedre uten.

Fylte kyllingbryst


  • kyllingbryst
  • 1 ss revet parmesanost, 1 skive bacon , 1 ts hakket, soltørket tomat, og 1- 2 blad basilikum (hakket/revet opp), pr kyllingbryst

Skjær inn i kyllingbrystet fra "tommelsiden", slik at du får et ca 1 cm tykt stykke. Strø på ost, soltørket tomat og basilikum. Legg på bacon. Rull sammen. Legg rullene i ildfast form, og sett dem i stekeovnen, 200 grader ca 20 min. Dette avhenger litt av hvor store de er. Følg med. Skjæres i skiver ved servering. Jeg brukte Exotic sauce fra Heinz til. Den matcher kyllingkjøttet bra, (men ikke tomatene, egentlig).

Dadler i baconsvøp


1-2 dadler pr pers. 1 baconskive pr daddel

Ta steinen ut av daddelen. Del baconskiva i to, og surr delene hver sin vei. Legg dadlene i ildfast form, og stek dem i stekeovnen ca 20 min. 200 grader.

Kjøttboller


  • 400 gr. kjøttdeig
  • 1/2 ts salt
  • pepper (et par drag med pepperkverna)
  • 1 fedd hvitløk. (revet eller presset)
  • 1 ts timian (tørket)
  • 1/2 ss potetmel
  • 1 egg
  • 1/2 dl vann

Rør kjøttdeigen seig med saltet. Tilsett krydder og hvitløk, deretter potetmel, egg og vann. Rør sammen. Formes til kjøttboller som stekes i panne.(Eller i ovnen)

Tomatsalat


Ønsket mengde tomater ( jeg brukte 6 cherry tomater, siden jeg var alene, og dette ikke er noe vits i å ha rester av)

vårløk ( 1 stk til de tomatene jeg brukte, mer, hvis du lager mer...)

Dressing av 1 ts balsamicoeddik og 1 ts olivenolje.



Avokadosalat med rødløk og kikerter.


  • 1 avokado
  • 1 ss hakket rødløk
  • 1/2 dl kikerter (fra boks)
  • maldonsalt
  • nykvernet pepper
  • litt sitronsaft







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar