søndag 13. januar 2013

Kransekake

Kransekakebaking har stått på tapetet i dag. Ikke èn, men mange... Forrige gang jeg bakte kransekaker, fikk jeg det virkelig ikke til. Kakene satt fast i formene, samme hva jeg gjorde.. og av 4 kg kransekakemasse fikk jeg ikke nok hele ringer til at jeg kunne sette opp ei eneste hel kake. Spenningen var derfor stor, da jeg tok fatt på jobben.

Til 1 kransekake (18 ringer + litt ekstra) bruker jeg:

500 gram mandler

500 gram melis

3 eggehvitter

Skåld halvparten av mandlene. Mal både skåldede og uskoldede mandler på mandelkvern. Bland inn melis, og kna inn eggehvittene.

Før du begynner å lage ringene kan du varme opp deigen litt. Enten ved å kna den i en kjele på ovnen til du begynner å brenne knokene dine, eller 1 minutt i mikromølgeovn. Det sises at dette skal gjøre kaka seigere. Jeg lot være å varme deigen i dag, men har pleid å gjøre det tidligere. (Merker ingen forskjell, egentlig.)

Jeg kjører ut deigen med kjøttkvern, men du kan også rulle ut pølser.

Legg pølsene i former, som er godt smurt. Jeg bruker teflonformer og formfett. Det går helt fint. Stekes ved 200 grader, ca 10-12 min. Avkjøles hurtig.

Jeg pleier å fylle oppvaskkummen med snø, og sette formene i det. Da er kakene lette å få ut av forma. Det finnes selvfølgelig andre muligheter også ... Sett dem rett og slett på et kjølig sted. Legg dem så på rist. Oppbevares i tett boks, eller i fryseren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar