søndag 13. januar 2013

Løksuppe - midt i all julematen

Det kan fort bli litt mye mat i jula,dermed blir løsningen en av dagene i romjula, rett og slett gratinert løksuppe.

Jeg brukte 6 løk som jeg kutta i tynne skiver. (jeg brukte litt rødløk, og mest kepaløk, fordi det var det jeg hadde :-) ) Jeg hakket så en kinesisk hvitløk. Jeg surret løken i smør til den begynte å falle sammen. Da tilsatte jeg hvitløken og 2 ts timian, og lot det surre litt til.

Deretter slo jeg på 1 liter kyllingkraft , 2 dl hvitvin og 1 laurbærblad. Jeg lot suppa småkoke i 30 min. Smakte så til med salt og pepper, og helte opp suppa i porsjonsskåler.

Jeg la 1 loffskive på toppen av hver suppeskål, drysset på et godt lag ost, og gratinerte i ovn 250 grader ca 10 min.

Deretter er det bare å kose seg :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar